18 feb. 2010

*Falsk krupp..

Jag har verkligen inte orkat uppdatera. Det har heller inte hänt så mycket att jag haft något att berätta.
Angående rubriken..

Lilja hostade väldigt lite under dagen igår, inget speciellt allt. Men när vi lagt henne och hon sovit 3 timmar ungefär så började hon om att hosta. Fast då lät det mer som en hes ko eller nåt. Riktigt otäckt. Hon var hes och hade jobbigt med andningen. Det blev bättre när vi tog upp henne, hon somnade om ganska fort i min famn. Då började jag läsa om falsk krupp eftersom att Larne var övertygad om det då han själv var ett "krupp-barn".

Utdrag från vardguiden.se

Det börjar ofta med några dagars lätta förkylningssymtom som snuva, hosta och lätt feber.

Kruppattacken kommer ofta på natten när barnet har sovit några timmar och vaknar med typiska symtom för falsk krupp som:
•Andningsbesvär som andnöd, andfåddhet. Det kan höras ett väsande ljud (stridor) vid inandning.
•Heshet och skällande hosta.
•Ångest och gråt.

Japp, det var exakt så. Mend et gick över ganska fort. Jag fick inte mycket sömn eftersom jag låg och var orolig hela natten. Gode trött idag. Så nu hoppas vi på att det var en engångsgrej. Fortsätter det inatt så får vi ringa vc imorgon.


Hoppas hoppas hoppas..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar