29 maj 2010

*Stora tjejjen..

.
Idag är liten stor. En stor flicka.

Första natten i stor säng, en säng utan spjälor. Det är ett stort ansvar för en liten tös. Lilja blev överlycklig nör jag tog in den sängen i hennes rum. Genast började hon bädda och var noga med att både Tiger, Apan, tuttar och snutte skulle ha sin plats i sängen.
Spjälsängen finns kvar i rummet ifall det skulle skita sig helt. Men jag tror att det ska gå finnemang. Enda jag är orolig över är mornarna. Kommer hon att hinna klättra upp på diskbänken eller hinna öppna ytterdörren innan jag vaknar?

Jag hade löst problemet, trodde jag. Geni som jag är så tänkte jag till och kom på den braiga ideén att sätta grinden in till hennes rum, det skulle ju betyda att hon inte tar sig så långt på morgon. Jag mätte lite snabbt och skruvade ner gallret från ytterdörren. Men när jag ska få allt på plats igen så ser jag att Liljas dörr är ungefär 1 cm för smal. Attans! Nåja, det får lov att gå iaf. Hon får helt enkelt sova med dörren stängd och jag har barnvakten igång. Hon kan öppna sin dörr, men förhoppningsvis hör jag henne medan hon håller på. Hon måste nämligen stå på tå och då tar det ett tag.

Nu är det 55 min jag la henne, än så länge inte en ljud från henne. Jag tror hon myser. Vi har pratat om det hela dagen, att hon ska sova där och inte får kliva upp på natten. Har jag tur så förstår hon.

Tidigare idag så slängde jag lillan i badet så jag skulle få städa ifred. Det går som så  mycket lättare utan hennes hjälp. Så nu är det städat och fint här hemma. Nästan hela hemmet iaf. Jag har inte hunnit sovrummet än, det får bli imorgon. Tvättstugan är också kvar, men där ids jag bara inte städa förän det är klart med flytt av maskiner..

Nu ska jag lägga upp fötterna, ta fram en chokladkaka och se säsogsavslutningen av Desperate.. Wiii!

1 kommentar:

  1. stora tjejen! vi ska också köpa en stor säng till jonna, men som du skrev ja är livrädd att hon ska hinna upp före mig och klättra el öppna ytterdörren.
    smart å behålla spjälsängen om de skulle skita sig, ska också göra de tack för tipset!

    //Ingela och Jonna

    SvaraRadera