31 juli 2010

* Den häftiga dagen..

.

Torsdag , precis när jag slutat jobbat ringer L och berättar att det är dags att fara till BB. Hon vill gärna och frågar om jag kan följa med till förlossningen. SÅKLART jag ville!
I bilen till sunderbyn försökte jag klocka värkarna medan vi diskuterade vad min roll skulle vara under kvällen.
 17:10 låg hon med täta regelbundna värkar i ctg:n.
L, (som är min nya idol), hennes sambo, jag och barnmorskan fyllde det lilla rummet där krabaten på bilden ovan skulle födas ungefär 4 timmar senare.

En helt perfekt förlossning med en perfekt mamma. Tänk att en kvinna kan vara så¨häftig! Jag är så glad att jag fått chansen att vara med på en förlossning som inte är min egen.
Jag var beredd på att de blivande föräldrarna skulle kicka ut mig när det var dags att föda. Men jag satt vid min väns sida under hela arbetet. Jag fick vara med om allt, jag stod en meter från flickan när hon tog sina första andetag i den här världen. Förutom dagen när Lilja föddes är det här helt klart den häftigaste upplevelse jag varit med om , och kommer vara med om på väldigt länge.
Mamman grät, pappan grät, jag grät och bebisen skrek. Precis som det ska vara.

Jag kände mig som en i familjen när pappan räcker mig flickan fär att få hålla den knappt en timme gamla flickan, han yckte jag förtjänat det eftersom jag också varit med hela tiden.
Efteråt fikade vi den obligatoriska förlossnings-fikat och skålade i fusk skumpa.

Det finns inte ord som kan beskriva hur stolt jag är över L.
 Hur fruktansvärt stark och häftig jag tycker hon är.

Jag är glad att fått uppleva det här. Jag kommer leva länge på känslan.

Nu väntar jag bara på att den nya familjen ska lära känna varandra så att jag får fara dit och pussa på henne igen. Hon ska ju hinna lära känna sin storebror också, så jag får snällt vänta några dagar till.

Men jag kommer alltid att ha den dagen i mitt minne.
Dagen då hon föddes, och jag var med från första stunden och älskade henne med detsamma!


1 kommentar:

  1. det är SÅ hägtigt att få vara med på en annans förlossning! jag var med då fabbes kusin skulle födas, helt spontant blev det så bara, vi trodde hon skulle skickas hem fr bb men då hon fick stanna fick jag vara kvar! som du säger, detär det näst coolaste man kan vara med om! :)

    SvaraRadera