1 sep. 2010

*Semestertankar..

.
Det har varit galet jäkla varmt i cypern. Jag trodde aldrig att jag skulle överleva. Men på något märkligt konstigt vis så fann jag värmen rätt behaglig, oftast. Det var ungefär två timmar mitt på dagen som jag höll på att få tuppjuck, men med lite bad, mat i magen och litervis med vatten så gick även det bra. Jag gnällde inte alls så mycket. Knappt alls faktiskt.

Där fanns massor med turister som kånkade runt på sina små barn, barn från nyfödd till 3-4 år. Barnen led av värmen och skulle behöva vara inne på hotellrummen under de varmaste timmarna. Men nej, föräldrarna ville ju sola och må gott.
Barnvagnar överallt som lastades med både små och stora barn, de små för att de var för vamt för att bäras på och de stora för att det var för vamt för dom att gå.

Vid ett tillfälle satt vi på en av de mest högljudda och populäraste puben i Aiya Napa. Familjen som satte sig bredvid oss innehöll bland annat en liten pojk på 1 år ungefär. Mitt i partysmeten. Inget skydd för öronen alls. Den lilla pojken hade en storasyster runt 5 år. Hon satt mest och kurade ihop sig i stolen för att hon var så trött så att ögonen gick i kors på henne.Med all rätt då klockan började närma sig halv 12.
Hur tänker man som förälder då?

Under dagarna som gick så kunde jag böja förstå varför barnen är uppe så sent. Det beror nog mest på att det är enda tiden på dygnet som det är "svalt" , bara 30 grader varmt...
 Så visst, men då kan man väl hålla sig till de lugna gatorna, hotellet eller en vanlig restaurang.?

Jag blir ledsen och arg bara jag tänker på det. Varför ska man ta med barn på semester dit det är så varmt?

Under veckan fick vi se flera skräckexempel på situationer som bara inte är ok när det gäller barn.
Det absolut v'rsta jag såg, och det hade inte med värmen att göra, var när en kvinna med ett relativt nyfött barn kliver in i en taxi med barnet i famnen och åker iväg..

Lämnar man vettet hemma när man åker på semester?

1 kommentar: