3 nov. 2010

*Sovarutinerna...

.
Lilja har aldrig varit speciell svår att få att sova. Som liten bebis så kan jag nog räkna gångerna på en hand som hon skrikit och vägrat sova. Vi har alltid lagt henne i sängen och några minuter senare har hon sovit. Vi har sällan eller aldrig vyssjat, puffat eller vaggat henne till sömns.

Idag är Lilja lite drygt 2 år. Lilla fröken vet nu när det är dags att sova. Hon verkar ha en inbyggd klocka som säger att tiden närmar sig 20:00. Hon kan bestämma själv att nu vill jag sova. Är hon riktigt trött så tar hon sina sängkamrater och tuttar, pussas, kramas, säger natt natt och kryper ner i sängen för att sova. Då spelar det ingen roll om det är middagsvila eller nattsova.

Idag var Larne och Lilja på stan en sväng medan jag var på jobbet. Det drog ut på tiden för dom och på väg hem så var lillan riktigt trött. Hemma i hallen föreslog Larne att de skulle mojja tillsammans i soffan. Men Lilja ville inte alls. Hon skulle minsann gå och sova i sängen!

Ikväll ville hon sova redan kvart över sju. Jag tyckte det var lite väl tidigt så jag föreslog att vi skulle slå på en film en stund. Men icket! Då slog stora tårarna igång och så surade hon på mig en stund tills hon äntligen fick på sig jamasen och välling.
Jag fick pussokram och Larne sa till Lilja att han skulle komm aoch bädda om henne sen. Jaadå, sagt o gjort.
Efter en stund ligger hon i sängen och ropar på pappa för att det är dags och sova och han har inte bäddat ner henne och Tiger än..

Hon är för jäkla söt alltså!

1 kommentar:

  1. vill du byta unge då de gäller att sova? min är och har alltid varit totalt hopplös, ja kan nog räkna på en hand hur många gånger de gått lätt att lägga henne.
    Oavsett vilken tid så är de bråk, eller så är de bara de att de är så mycket som ska berättas!
    Lätt? Ne de har hon aldrig vart hahah

    //Ingela och Jonna

    SvaraRadera