18 okt. 2011

*Kille eller tjej..?

.
Läste en blogg på morgon, närmare bestämt den här. Jag började fundera på var jag står i ämnet. Tänkte fram o tillbaka, upp o ner. Sen inser jag att jag inte står alls.
Alla får ju göra precis som de vill. En del är rädd att sonen ska bli gay om han råkar leka med en docka och att dottern skaminsann lära sig ömhet, matlagning och att vara lugn och fin.
Vissa mer eller mindre extremt förstås.

För att räkna på lite typiskt flickigt och pojkigt..

Lilja är väldigt "rosa" på alla olika sätt. Sen hon var en krypande mask så har hon älskat skor. Hon ber om att få gå på stan och kolla/köpa kläder. De kläder hon tittar på är 90% av gångerna lila/rosa, glittriga eller med något gulligt djur på. Jag tittar först på pojkavdelningen, just för att slippa gröliga tryck. Pojkavdelningen har fina stilrena enfärgade kläder. Där finns det mycket motorcyklar, som Lilja gillar.
Jag handlar oftast svart,vitt, brunt eller grönt. Resten av familjen köper rosa, lila eller rött. Jag har en teori om det..
Syrran har fyra pojkar, som är äldre än lillis. Så självklart är det roligt för min familj få köpa sött, pluttigt och rosa för en gångs skull.
På Larnes sida, där är Lilja första barnbarnet för farfar o farmor Marita. Så då är det nog pluttigulligt för dom också.
(gissar jag)

Lilja väljer ofast kläder själv. Eller jag väljer plagg och hon får bestämma färg. Ofta försöker jag få henne till att välja något annat än rosa/lila, men hon är bestämd och det gillar jag. Hon vet vad hon vill!


Angående lek..
Hennes rum svämmar över av dockor, fluffiga mjukisdjur och typiska ta-hand-om-lekar. Jag tror ärligt talat hon äger nog bara tre bilar. Men det är för att hon inte leker med dom, hemma. Borta kan hon leka med bilar och garage och dyl. Hemma leker hon som mest med tåg och tågbana.
Lilja älskar att baka och laga mat, få vara med i köket och se vad som händer.

Ska vi ut på stan eller på kalas så kan det ta 30 min extra att komma iväg, för hon måste bestämma vilka smycken hon ska ha på sig, vilka tofsar i håret osv.
Sminka sig vill hon också göra, ögonskugga, sen är hon nöjd.

Liljas personlighet, hennes ganska extrema flickighet är inget som kommer från mig. Jag är låångt ifrån lika flickig som hon är. Jag som knappt kammar håret, sminkar mig eller klär upp  mig. Jag rapar högt och opassande, svär och spottar.

Lilja kommmer alltud att få vara på det sättet hon vill. Vill hon vara rosa och fluffig, så varsågod. Vill hon vara en motorcykelknutte, så varsågod.
Jag kommer aldrig att försöka forma henne till att vara en annan personlighet än den hon är.
Däremot kommer dörrar alltid stå öppna till båda världarna.


Lilja fiskar hos mormor, sittande i leran.
Rosa mössa, rosa skor och bruna täckisar.

2 kommentarer:

  1. Självklart får alla göra precis som dom vill.I erat fall så spelar det ingen roll,Lilja är en "rosa tjej" självmant.Det som stör mig är föräldrar som STYR sina flickor mot rosa och "tjejsaker" eller sina pojkar mot blått och "pojksaker". Typ den klassiska "Nej men Kalle,det där är ju tjejsaker" eller "Nej men Kajsa,det där är ju pojksaker,inte kan du leka med det".Sånt stör mig något så oerhört.
    Sen uppfostrar vi ju olika.Jag tvingar inte på Norah dittan och dattan,utan hon väljer självmant sin tågbana,sina bilar och även sina dockor.Hon leker med allt och hon har fått välja fritt.Traktorer och ishockey älskar hon,men så även dockor och rosa klänningar.Och så har hon blivit självmant.

    SvaraRadera
  2. Haha, och jag menade att DU var en sån som inte valde kläder/leksaker åt Lilja :p

    Ja tänka sig vilken syn!
    Norah älskar att klä ut sig. Blir att skaffa mer utklädningskläder åt henne. Just nu äger hon bara en prinsessklänning, så hur mkt hon än hade velat ha en så tycker jag att det räcker med en =) Pippi Långstrump tror jag står högst upp på önskelistan!

    SvaraRadera