30 nov. 2011

*Skam över tomtarna på stan..

.
Skyltsöndag.Jag vet, det var några dagar sen.Men jag har funderat på en sak och ju mer jag tänker desto mer irriterad blir jag. Det är inte så att jag är så väldigt engagerad i det här med könsfrågor när det gäller barn. Lilja får det som är sött, häftigt, praktiskt, coolt, rosa, grönt, brunt, lila.. Hon får själv välja färg, form och lek. Hon får helt enkelt forma sig själv.


Jag tänker inte ofta på hur samhället ser på saken. Men i söndags när vi var på julskyltningen så skulle Lilja få köpa sig ett paket av tomten (en av de 5 som stod på rad) . Det fanns i olika prisklasser och Lilja väljer tacksamt nog den billigaste varianten och även från POJKlådan med POJKklappar.

Happ, en bil är ju kul, tänker jag när den ena tomten säger till Lilja att i korgen brevid, där finns det minsann FLICKklappar, som kanske skulle passa sig liiiite bättre. Grr..

En annan tomte la sig i och pratade över huvudet på lillflickan och istället försökte förmedla för mig att det finns FLICKklappar.

Samtidigt som jag säger för femtielfte gången att det går minsann lika bra med ett blått paket så lägger sig en tredje tomte i samtalet..

Mitt bland alla tomtar, står ett litet flickebarn med en spännande julklapp i handen, som hon själv valt. När tre mycket spännande tomtar säger åt henne att det paketet är minsann inte rätt, utan hon ska ju ha ett rött paket..
Tilläggas bör att Lilja flera gånger själv sa: Jag VILL ha det här paketet!

Nä, nu blir jag lite ledsen i ögat när jag ser henne framför mig. Om det då varit "vanligt" folk som sagt det, men tomtar, som barnen väntar på ett år.

Förjävligt, är vad det är!

Lilja blev superglad över sin ljusblåa bil!!!!!

1 kommentar:

  1. Och det är just sådant som gör att våra barn fortsätter att välja de könsstereotypa vägarna!

    I sådana situationer skulle man vilja ta mod till sig och starta en diskussion med tomteskället!
    Gick faktiskt förbi där och funderade om jag skulle ifrågasätta vad det var för skillnad på "flick" och "pojk", men tyvärr känns det ofta också som att män i den åldern är så djupt indoktrinerade av "hur det alltid har varit" att det inte är någon idé. Fast nu ångrar jag mig, jag skulle ha pratat med dem ändå.. vaffaan, man kan visst lära gamla hundar att sitta, det tar bara lite mer tid! =)

    SvaraRadera