23 dec. 2009

*Funderingar kring jul..

..julefrid..

Nu har jag suttit framför tv:n och slagit in lite klappar. De är färre än vanligt, men pengarna flödar ju inte precis in. När allt är färdigt försöker jag trycka in lite paket i ugnen. Ja, i Liljas förstås. Såklart ska hon få en egen spis att ha i köket! Det kommer bli trångt, men klart den ska stå där. Jag tycker det är självklart att hon och hennes grejer ska ha en plats i huset. För mig finns det ingen anledning att trycka in allt i hennes rum, bara för att det är hennes. Hela huset är ju hennes.
Hur som helst, där sitter jag på golvet med denna lilla träspis framför mig och försöker föreställa mig hur Lilja vispar ihop nåt gott medans jag och bis väntar på att få smaka. När blev hon så stor? När blev JAG så stor? MIN dotter ska få en liten spis. Jag har ju en liten bebis, inget barn... Eller?! Nä, såklart inte. Jag börjar förstå att även hon blir äldre. Det går bara så himmelens fort!

Idag var jag trött, av någon anledning dog min kropp när jag satte  mig i soffan med fötterna på bordet. Lilja satt i saccon och såg på tv. Jag log och funderade över julen. Allt sånt där som är mysigt. Jag gillar julen mer nu än för 2 år sen. Innan Lilja föddes. Jag vill att hon ska växa upp och bara älska allt som har med denna högtid att göra. Gemenskapen, pynt, tomtar och pepparkakor.
Det blir inga problem, redan nu så är hon som tokig...
 Julen var inget, livet var inget innan Lilja kom till världen.
Jag ler lite och tittar upp då jag känner en liten hand som stryker mig på benet. Hon skrattar lite lätt, som för att säga att hon minsann vet vad jag håller på med.
Jag pussar henne på pannan och kollar på klockan. Uppenbarligen har jag slumrat till, i 30 min!
Vilken mamma va? Snabbt gick jag igenom huset för att se vad för otyg hon lyckats hitta på. Men inget, inget förutom att nallen låg i soffan där jag suttit. Den låg inte där innan.
Sötungen min!


Såhär glad blir Lilja när hon får en mugg med majs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar