26 apr. 2010

*Snömögel..

.
Jag kikar runt lite på världssidan google men hittar ändå inte vad jag söker. Än så länge har jag baara gett det ett halvhjärtat försök, ska fortsätta snart. Saken är den att jag är allergisk mot snömögel. Ja, det finns något som heter snömögel. Det är det vita "trådarna" som syns på gräset när snön smält. Det ser lite ut som spindelväv. Smutsigt!

 Hur som haver, jag har alltid varit allergisk mot skiten, i mina yngre dar var min kropp full av kliande svällande utslag den här årstiden. Inte kul kan jag lova. Nu när jag är äldre får jag max 5 utslag per vår, så det kan jag överleva. Men.. Jag har astma också, ansträngnings/förkylningsastma. Just nu är jag lite förkyld, men tillsammans med detta snömögel blir det dubbel effekt på sjukan. Jag känner mig orkeslös, blir andfådd av att ta på mig skorna. Jag hostar och snorar nåt kopiöst så fort ett fönster är öppet.

Då kan ni tänka er hur kul det är att vara ute?! Men ute måste man ju vara.. Lilja vill ut hela tiden, men jag orkar bara stå och titta på eller sitta på en stol. Nåja, hon är nöjd ändå.

Jag ska försöka hitta mina tabletter mot allergin. Hoppas att de hjälper.. NU ska jag göra det...

Attjooo!

3 kommentarer:

  1. det hjälper inte med sån pollenmediciner?

    SvaraRadera
  2. Hej :)
    Lite gammalt inlägg, men jag tror jag kan ha snömögelallergi, men det finns ju ingenastans att läsa om detta.
    Det här inlägget kom upp när jag googlade, och jag såg att du tagit/tar medicin för just detta.
    Får man fråga vad det är för medicin?

    SvaraRadera
  3. Hej :)
    Gammalt inlägg men jag kör ett svar på frågan om vilken medicin jag tar.
    Jag har snömögel och har haft det i hur många år som helst, det är först dom senaste 5-7 åren jag har förstått att det är det som händer då snön börjar tina, jag får hemsk huvudvärk, ont i lederna, ibland täppt i näsan, ingen ork alls, kan ta 2-4 timmar att vakna på morgonen och jag sover väldigt länge samt mitt på dan 2 timmar då det är som värst.

    Jag har provat dom flesta sorters allergimediciner men det enda som funkar för mig att lindra symptomen är att ta en spruta med kortison, den kallas allergispruta. Första gånge jag skulle ta den ville min vårdcentral inte alls skriva ut det till mig då dom tyckte att jag inte det så farligt samt dom försökte skrämma upp mig med att det inte hjälper samt att kortison är farligt, MEN det är väldigt liten mängd man tar samt jag blir så oerhört mycket bättre, effekten håller i sig 3-5 veckor. Jag bor i Piteå så jag tar min spruta i början på mars sen början på april och en tredje en bit in i maj fast då har man bara lindriga symptom men jag vill bli av med huvudvärken som man annars har i 3 månader.

    /Peter

    SvaraRadera