28 sep. 2010

*Var är trafikvettet?

.
Det är liite lättare att bryta mot lagen sådär i rusningstid, på väg hem från jobbet och ungarna ska hämtas på skola/dagis, middagen ska handlas och tillagas och hundfan ska ut och skita...

Då behöver man tydligen inte bry sig så mycket om dessa mindre värda människorna kallade fotgängare och cyklister.

Det här är något som jag iriterar mig på varenda dag. Nästan varje dag sitter jag på cykel på väg någonstans. Jag stannar vid alla övergångsställen, hoppar av cykeln och inväntar någon bil som ska släppa fram mig.
Som cyklist/fotgängare är det jättesvårt att se om en bil saktar ner långt bort. Vissa saktar ju ner långt innan för att jag ska hinna över så han/hon slipper stanna. Visst, det kanske är effektivt. Men det syns inte. Istället står jag och väntar tills jag ser att bilen stannar eller åtminstone saktar ner ordentligt.
Jag känner liksom inte för att bli överkörd.

Vad ger det för signal till våra barn som går hem ensam från skolan? De måste ju till sist chansa och springa för att få en chans. Eller stannar bilisterna bara för barn?

Bilarna har välen skyldighet att stanna för fotgängare? Rätta mig om jag har fel.
Vilka är sämst på att kliva av cykeln då? Jo, inte är det barnen. Inte heller bråkiga ungdomar. Det är medelålders män och kvinnor som brassar fram med cyklarna utan respekt för resten av trafiken.

 Bild lånad från www.folkbladet.nu

Jag blir galen!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar