27 okt. 2010

*Bläääch!

.
Här hemma härjar något snuskigt. Något äckligt. Ja, faktiskt något väldigt obehagligt. Här hemma härjar ingen mindre än herr Konjunktivit a.k.a bindhinneinflammation a.k.a ögoninflammation.
Jag sa ju det, snuskigt, äckligt och obehagligt!

När jag gjorde mig iordning för jobbet imorse så började lillan skrika rakt ut. Ett sånt där lite hysteriskt, panikartat och sorgset skrik..
-Maamaaaa! Aaaaaj mamma!

Jag går in hos henne och hon slänger sig i famnen på mig, pekar på ena ögat och säger - Ajj ajj.
När jag bär ut henne till hallen där lyset var tänt så ser jag ju. Ni som har sett på boxning någon gång kan tänka er hur hon såg ut. Hon var inte speciellt geggig, men svullen! Lilla lilla ögat såg ut som en enda stor blåsa. Vääldigt otäckt. Såklart kunde hon inte öppna ögat och fick panik. Men svullnaden gick ner ganska fort och vid lunchtid så var det helt borta. Svullnaden alltså, inte gegget.
Det varar från båda ögonen för henne. Men annars är hon pigg och glad och vill gärna att man tvättar ögonen på henne.

Mina ögon då?
Det har irriterat lite i vänstra under dagen. Men inte mer och skulle lika gärna kunna vara inbillning. Men nu börjar jag känna..hm...som ett tryck i båda ögonen.
Jag har aldrig haft ögoninflammation förr, kanske när jag var pytte, men inte som jag kan komma på.

Jag jobbar 7-12 imorgon. Jag undrar vad vården säger om att jobba med kladdiga ögon?!
Den som lever får se.. Jag kanske lever, om jag ser är en annan femma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar