17 feb. 2011

*Det här med möbler..

.
Nu är jag inne i ett sånt där göra-om-il igen. Jag vill på loppis, arrangeras inga loppisar på vintern?
Vi köpte en ny matta till köket idag, för att ha under köksbordet så man slipper frysa om tassarna jämt o ständigt. Det blev en svart en, mycket bra! Tänk vad så lite kan göra så mycket. Nu vill jag måla om köksluckorna också. Egentligen vill jag ju ha nytt kök. Men samtidigt gillar jag vårat, man skulle bara höja arbetsbänken en aning. Jag är inte helt kär i nya kök. Jag vill inte ha kantiga luckor. jag gillar inte modernt och alldeles för stilrent. Vårat 60-tals kök är ju super, om än väldigt slitet. Så nu har jag fått för  mig att jag ska måla om skåpen. Vilken färg då? Det kanske jag håller hemligt ett tag till. Jag gissar att det bara är jag som kommer gilla det ändå!

Här hemma, när det gäller inredning och sånt så har vi en fin överenskommelse:
Jag bestämmer och Larne betalar.
Perfekt tycker jag och pperfekt tycker han.

Om allt går som vi vill nu så kanske vi kan leja bort arbetet med att få Liljas rum färdigt. Vi har en idé om en snubbe, hoppas han kan tänka sig att hjälpa till. För har man bara lite kunskap så är det gjort i ett nafs. Kunskap är något vi inte besitter.

Appropå lillans rum så söker jag förtvivlat efter möbler. Men attans, att det ska vara så svårt. Än en gång så vägrar jag köpa ikeatjafs. Kantigt, rakt och oo nej. Jag vill ha använda möbler med själ.
Det ska synas att det är använt. Jag är väldigt kär i 50-60 tals möbler. Lite låga, rundare former. Dessvärre är jag inte förtjust i teak, men allt går ju att måla.
Min kära mor har en skitasnygg hylla i teak som jag vill VILL ha. Men vad gör hon av den då? Jo, hon ställer den i stallet och har som foderförvaring, typ.. Va? Hur elakt är inte det då? Den skulle vara jättefin här hemma istället, om den inte luktade stall...

Vardagsrummet är just nu nästan utan möblemang. Soffbordet är alldeles för stort och måste bytas ut.
 Tv-bänken kan jag tänka mig att ha kvar, men det måste målas eftersom det är ek och jag är spyless på ek. (vi hade bara ek förut) Den stora väggen bakom soffan är helt kal. Men jag kan inte hitta nå tavlor som jag gillar eller som passar.
Mina älskade afrika tavlor hänger på den andra stora väggen, men egentligen passar de inte in alls. Men de är för fina för att stå i något förråd.

Som jag sa till mamma. Jag skulle vilja gå lös i ett gammalt hus, och söka igenom efter skatter. Eller varför inte i någon gammal ladugård? Där brukar det alltig gömmas någon gammal skänk, pottskåp eller dyl som ingen vill ha.

Nä, nu måste jag sätta mig ner och göra en liten to do lista. Allt sånt småtjafs som ska göras om. Så kanske kanske jag får för mig att ta tag i något och kunna bocka av på listan..
Så får det bli!

2 kommentarer:

  1. Du låter som Pheobee (stavningen?)

    SvaraRadera
  2. men tänk att jobba på tippen eller röda korset? vilka klipp man skulle göra :D

    SvaraRadera