22 mars 2011

*Hjälp. Barn i buss?

.
Inlägg 500!

Åker ni buss med era barn? Hur små barn?
Jag funderar kring lagarna om att barn kan åka buss. Om rätt ska vara rätt, måste man ta med sig hela bilbarnstolen då eller?
Är det verkligen ok att en 3 åring sitter löst på sätet och åker? Bältet som finns gör nog mer skada än nytta på en sån liten..
Visst har jag o lillan åkt buss, då har hon suttit i mitt knä. Man kan ju bara hoppas att jag har kraft nog att hålla i henne om man skulle krocka.

Hur gör ni? Vad säger lagen? Törs man åka?


Uppdaering:

Det här är en stol som finns i några bussar i Botkyrka.
Superbra, för barn upp till 18 kilo.
Varför finns inte några såna platser ia lla bussar?

2 kommentarer:

  1. VI åkte buss med lillan när vi var på Mallorca. Då stoppade jag henne i bärsjalen och försökte stoppa in huvudet också.

    Men hon gillade det inte. Så till slut var jag tvungen att släppa ut henne och bara hålla.

    SvaraRadera
  2. Jag har åkt ett par gånger med Anton på citybussen. Och jag tänker som du också, vad är det egentligen som gäller.
    Det verkar inte vara nån lag på bilbarnstol i buss iaf.
    Jag lät Anton sitta på ett eget säte med bältet över midjan. Kändes iaf lite säkrare. Men ändå känns det som galet. Tänk så noga man är i bilen med barnen, inte bara för att det är lag utan för att man är rädd om sitt barn. Men på buss verkar man få göra hur man vill.

    Sen har dom ju så jäkla bråttom iväg då man klivit på bussen. Så om man har vagnen med sig och skulle vilja spänna fast vagnen (ska ju finnas särskilda band för det) så hinner man fan inte. Det är ju knappt så man hinner sätta ner rumpan så gasar dom iväg..

    Smart grej med sätet på bussen som i Botkyrka. Bara man hinner spänna fast dom innan dom kör iväg som sagt. Det är ju alltid så bråttom..

    SvaraRadera