29 mars 2011

*Maktspel..

.
Ikväll har vi bråkat, jag och den lilla sessan. Kan bero på att jag knappt träffa henne de senaste dagarna, hon har bara varit med sin pappa. Hur mycket vi än försöker så har jag och pappan olika regler. Eller nä, inte olika regler, men vi är olika hård. Jag är den som är mer bestämd medans Larne lätt ger efter för tjat.
Det är något vi försöker bli bättre på, att mötas mittemellan.

Ikväll har jag och Lilja haft ett litet maktspel. Hon skulle bestämt ha en banan till kvällsfika, inget annat. Okej, tyckte jag. Ät du en banan.
När hon ätit en hel tugga började hon istället kasta bananskal omkring sig, leka med annat och strejka när jag ber henne äta upp. Det slutar förstås med tårar och stora putläppen. Dramaqueen som hon är.
Eftersom hon har privilegiet att få äta kvällsgott framför tv:n, om hon sköter sig, så blev det såklart köket med en gång.
Där satt hon. Grinade. Kastade på golvet. Grinade. Smetade på kläderna. Allt sånt skitmysigt man kan göra med en banan. Hon kom på alla möjliga anledningar till varför hon inte kunde sitta kvar.
Jag fortsatte plocka runt om i huset och till sist satte jag mig framför tv:n med lite tända ljus. Lilja satt och tittade på från sin köksstol i halvmörkret, och putade med läppen.
Efter ganska precis en timme åt hon upp bananen.

Hon kissade, tog på jamasen och sen kröp vi ner i sängen och pratade en stund.
Nu är vi sams och glada. Förhoppningsvis äter hon upp bananen med en gång imorgon..

Ni kanske tycker att jag är hård. Att hon är för liten. Inte förstår?
Men jag tror på att sätta avtryck. Jag känner min dotter och vet hur hon fungerar. Nu kommer hon komma ihåg detta ett bra tag framöver.

Hon är fin min lilla sockertopp!

1 kommentar:

  1. Å du är absolut inte för hård!
    Ja är exakt likadan med jonna, men de är svårt när man har en farmor, farfar och en pappa som ger henne ALLT hon vill ha så fort hon sätter den sidan till.
    Vi kör med pallen här hemma åt henne och dit åker hon när hon gjort nått hon "dumt"
    oftast slagits, nypps eller klösts.
    Kör på du!
    de lönar sej i längden.

    Kram Ingela och jonna

    SvaraRadera