13 mars 2010

*Kyrkligt vs. borgerligt..

.
The B thing..

Varken jag eller Larne är troende och kommer därför inte gifta oss kyrkligt. Av samma anledning som vi valt att inte döpa Lilja. Jag tycker det är respektlöst mot de som faktiskt är religös. Personligen skulle jag inte kunna stå i en kyrka och inför gud lova att älska eller lova att uppfostra mitt barn i jesu namn. Visst är det vackert med kyrkbröllop, men vi står inte för vad kyrkan står för och vi vill gärna vara stolt över vårat bröllop och äktenskap.
Därför kommer vi att gifta oss borgerligt, här hemma, ute. En liten fest med närmaste släkt och vänner, 30 tal personer kanske. Precis som vi vill ha det!

Varför gifter vi oss? Den frågan har jag fått tidigare och jag har också varit den som frågat andra detsamma.
Jag har inget svar på det. För att jag vill leva resten av mitt liv med Larne? Ja, självklart! Men det kan jag göra utan att gifta mig. Jag har aldig velat gifta mig, alltid tyckt att det varit onödigt. Men nu kan jag inte tänka mig att inte vara gift med Larne. Det bara är så. Jag vill så gärna vara fru Johan Sommansson. Det kommer inte göra skillnad på vårat förhållande, det kommer inte heller magiskt få oss att alltid älska varandra. Det är bara en självklarhet, jag vill gifta mig med honom helt enkelt.

2 kommentarer:

  1. Åå, ett bröllop ;)
    Happieness in deed. Det kommer bli en underbar dag. Glömde ju faktiskt gratulera till detta, när vi fika, så jag gör det nu; Grattis till Ert stundande bröllp!! Ååå, va roligt för Er!! Kramis

    SvaraRadera
  2. Låter som ett helt perfekt bröllis! :)

    SvaraRadera